Ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja gruntów i budynków to jednolity dla całego kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami. Jest ona niezwykle ważna gdyż stanowi podstawę planowania przestrzennego, wymiaru podatków, oznaczenia nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej i gospodarki nieruchomościami.
Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków regulują następujące dokumenty:
- Ustawa z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
- Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne
- Ustawa z dnia 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postepowaniu egzekucyjnym w administracji
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzona przez starostów. Właściciele i użytkownicy nieruchomości mają obowiązek zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy oczywiście zmian danych wynikających z decyzji właściwych organów.
Informacje o gruntach, budynkach i lokalach znajdują się w operacie ewidencyjnym. Operat składa się z: map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. Informacje zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne. Informacji tych udziela się odpłatnie – odpłatnie są także wykonywane na żądanie osoby zainteresowanej wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego. Wysokość pobieranej opłaty uzależniona jest od rodzaju i zakresu udzielanych informacji oraz wydawanych dokumentów.
O nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych Miasta Jeleniej Góry informacji udziela:
- nieruchomości zabudowane i lokale użytkowe
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
ul. Ptasia 2-3, 58-500 Jelenia Góra, I piętro, pokój 111
tel.: 75 754 6228 lub 9893
- nieruchomości niezabudowane
Wydział Rozwoju Miasta
ul. Ptasia 2-3, 58-500 Jelenia Góra, II piętro, pokój 221
tel.: 75 754 6303 lub 6304
Oferta nieruchomości prezentowana jest również na stronie internetowej Miasta Jelenia Góra www.nieruchomosci.jeleniagora.pl
Księgi wieczyste
Stan prawny nieruchomości można ustalić na podstawie ksiąg wieczystych. Dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą. Księga wieczysta zawiera cztery działy, z których:
- pierwszy obejmuje oznaczenie nieruchomości oraz wpisy praw związanych z jej własnością,
- drugi obejmuje wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego,
- trzeci przeznaczony jest na wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych, z wyjątkiem hipotek, na wpisy ograniczeń w rozporządzaniu nieruchomością lub użytkowaniem wieczystym oraz na wpisy innych praw i roszczeń, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek,
- czwarty przeznaczony jest na wpisy dotyczące hipotek.
Księgi wieczyste i akta ksiąg wieczystych przechowuje się w sądzie. Księgi wieczyste są jawne, nikt nie może zasłaniać się nieznajomością wpisów w księdze wieczystej. Domniemywa się, że prawo jawne z księgi wieczystej jest wpisane zgodnie z rzeczywistym stanem prawnym, a prawo wykreślone nie istnieje. Każdy może przeglądać księgi wieczyste w obecności pracownika sądu, a na żądanie osób zainteresowanych wydawane są odpłatnie odpisy ksiąg wieczystych według ostatniego stanu wpisów.
Aby sprawdzić treści wpisów ujawnionych w księdze wieczystej lub uzyskać (odpłatnie) stosowny odpis należy zwrócić się do właściwego sądu rejonowego. Księgi wieczyste dla nieruchomości położonych na terenie Miasta Jeleniej Góry prowadzone są przez:
Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze - VI Wydział Ksiąg Wieczystych
ul. Bankowa 18, 58-500 Jelenia Góra
tel.: (75) 67 12 950
e-mail: srjg.ksiegi@jelenia-gora.sr.gov.pl
Księgi wieczyste, zgodnie z art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece prowadzone są w systemie informatycznym, wprowadzonym przez Ministra Sprawiedliwości w 2003r. Bezpośredni wgląd do księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym polega na wywołaniu na ekran monitora żądanej księgi wieczystej.
Księgi Wieczyste można przeglądać pod adresem: http://ekw.ms.gov.pl/
Szczegółowe informacje nt. ksiąg wieczystych (w tym informacje nt. opłat i formularzy) znaleźć można na stronie: https://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/ksiegi-wieczyste/
Opracowania planistyczne
Opracowania planistyczne są jedynymi z obligatoryjnych źródeł informacji dotyczących przeznaczenia terenu. Systematykę opracowań planistycznych i tryb ich przygotowania został uregulowany w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu przestrzennym. Na poziomie gminy takimi opracowaniami są: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy sporządza się w celu określenia polityki przestrzennej gminy, przy jednoczesnym uwzględnieniu uwarunkowań, celów i kierunków polityki przestrzennej województwa i państwa. Studium uchwalane jest przez Radę Gminy, ale nie jest prawem miejscowym. Studium jest uchwalane dla obszaru całej gminy i stanowi wyjściowe opracowanie planistyczne, analizujące możliwości i potrzeby gminy, stanowi bazę dla sporządzania planów miejscowych – ustalenia planów miejscowych nie mogą być sprzeczne z ustaleniami studium.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest prawem miejscowym, w którym określa się sposób zagospodarowania i warunki zabudowy na obszarze objętym planem.
Każdy ma prawo wglądu do studium lub planu miejscowego oraz otrzymania z nich wypisów i wyrysów. Studium oraz plany zagospodarowania przestrzennego są dostępne na stronie internetowej Miasta Jelenia Góra oraz w siedzibie Urzędu Miasta Jelenia Góra:
Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa – Referat Architektury i Urbanistyki
ul. Ptasia 6A, II piętro, pokój 201, 58-500 Jelenia Góra
tel.: (75) 75 46 327, (75) 75 46 369
e-mail: urbanistyka_um@jeleniagora.pl, wuaib_um@jeleniagora.pl
W przypadku braku planu miejscowego zmiana zagospodarowania terenu polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Decyzja o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Informację tej treści zamieszcza się w decyzji. W odniesieniu do tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom i właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości.
Decyzję o warunkach zabudowy z upoważnienia Prezydenta Miasta Jeleniej Góry wydaje Wydział Architektury, Urbanistyki i Budownictwa – Referat Architektury i Urbanistyki.
Organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, między którymi ma być ono dokonane.